top of page
קצת על אורן קוזלובסקי
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

סיאט לאון קופרה- כל כך מהנה שזה בטח משמין.

סיאט לאון קופרה- לשמוע ולהבין

את הסיאט לאון קופרה, אחות מאוד דומה לגולף R, אספתי עבור כתבת מגזין. יום האיסוף נקבע לתאריך יום הנישואים של אשתי ושלי. נסענו יחדיו לכיוון הרצליה ומשם, לאחר מילוי טפסים וקבלת מפתחות, המשכנו ליום חגיגי ורגוע. כבר ביציאה מהסוכנות, התברר לי ש"רגוע" לא נמצא בלקסיקון של הקופרה. 280 כ"ס ודיפרנציאל קדמי מכאני מוגבל החלקה, לא מכירים את המילה הזאת.


בהיותי אביר מודרני ורומנטיקן, בדרכי המעוותת, הצעתי למתן את חדוות הנהיגה שלי. חדווה ישבה על רגל ימין ולא ממש הסכימה, אז כחלופה, הצעתי לאשתי להחליף אותי ולנהוג כפי שהיא רוצה. כדי לקצר את הסיפור, בסופו של דבר, נהגתי ובת זוגי הוכיחה שוב ש-15 שנים ביחד מחשלות. העברתי את המיקוד והריכוז לכיוון הזוגי והיא מצידה חרקה שיניים ונהנתה כמיטב יכולתה מהנסיעה.


את ההתרשמות האמתית התחלתי דווקא ביום השני שלי עם המכונית. אספתי את גלעד בן זקן, כתב רכב וקבב (קצין בטיחות בתעבורה) אמתי. יחדיו פנינו ליום של חקירת מערכות אלקטרוניות, כוח והתנהגות כביש. מכיוון שכמעט תמיד, אנו מפרסמים את הכתבות בתחושה של החמצה, על אובדן החוויה והשיחות הילדותיות המלוות את ימי הנהיגה, החלטנו להקליט את עצמנו. בהיעדר ציוד מקצועי, העברנו את הטלפונים למצב טיסה והפעלנו את אפליקציית הרשמקול.


ידענו שנצטרך לספר על 9 כריות האוויר, על מנוע ה-2.0 ליטר מוגדש הטורבו והכנו את עצמנו לבדיחות שוביניסטיות ומידע טכני יבשושי. התכוננו להזכיר את 280 כוחות הסוס ולדבר על ההיסטוריה של הקופרה והמעבר ממכונית ספרדית לבת למשפחה גרמנית. האמנו שנצליח להיות רציניים ולהעביר רק מידע רלוונטי, אבל כששמענו מה יצא מיום הנהיגה... החלטנו לפרסם ולתת לכם להחליט לבד.

ההיסטוריה של הלאון קופרה

את המשפחתית הקטנה (אחות לפולקווגן גולף) השיקו בשנת 1999. גרסה ספורטיבית עם האותיות CUPRA על ישבנה, הופיעה באותה שנה עם מנוע ה- 1.8 ליטר, 4 צילינדרים, 20 שסתומים ומגדש טורבו. הקופרה הראשונה למשפחת ההאצ'בק המשפחתית, העמידה רשות הנהג 177 כ"ס שכנראה לא הספיקו לחובבי המותג. בשנת 2003 הופיעה גרסת ה-R עם 207 כ"ס ושנה לאחר מכן שודרגה גרסת ה-R והפיקה 221 סוסים בועטים. במקביל, זכו מספר שווקים בעולם לקבל את גרסת ה-VR6 ששווקה במשך 4 שנים משנת 2000 .


בדור השני של הלאון, השכילו אנשי המותג לבדל אותה מהאחיות למשפחה המורחבת. מכוונת לקהל צעיר ועם אפיל ספורטיבי (ניסיון לטשטש את הגרמני ולהבליט את הספרדי שבמותג). כדי לחזק את הלאון, גם בדור השני הקפידו על גרסאות הקופרה החמות. בשנת 2006 הוצגה הקופרה עם מנוע 2.0 ליטרים טורבו מהדור החדש, עם 240 כ"ס ו-3 שנים מאוחר יותר הופיע מנוע ה- R עם 264 כ"ס- שתיהן משווקות עד היום. לשוק המרוצים הציגה מחלקת הספורט המוטורי בשנת 2008 עוד שתי מכוניות עם מנועי 285 ו-310 כ"ס, אולם שתיהן יועדו לתחרויות ה- WTCC האירופים.


הדור הנוכחי, זה שנהגנו בו, הוא החזק ביותר שיוצר לנהיגה בכביש עבור דגמי סיאט. אנו נהגנו בלאון קופרה עם מנוע ה-2.0 ליטרים טורבו עם 280 כ"ס המוטבעים בגאווה על סמל דגל השחמת המודבק על אחורי המכונית. ישנו גם מנוע מחוזק ב- 10 סוסים נוספים אבל אנחנו לא קטנוניים, אנחנו מסתפקים בדגם שהחזיק לתקופה קצרה את שיא המסלול למכוניות מסוגו בנורבורגרינג. החשוב בדגם החדש, היא הטכנולוגיה שהופכת את הנהיגה ליציבה ומאוד מהירה. זה כמעט לא פייר להאיץ במכונית הזאת בכבישים מפותלים. שלדה, מתלים ומערכות מחשוב שלא היו מבישות מערכת הגנה צבאית קטנה, מחפות על טעויות אנושיות גדולות.


משפט לסיכום

הלאון קופרה אולי יכולה להכיל משפחה שלמה של שני הורים ושני ילדים, אבל אני לא בטוח שהמשפחה כולה תוכל לחיות איתה. חישוקי 19 אינטש, עם גומי בחתך נמוך, מבטיחים לספר ליושבים במכונת את כל מה שיש לכביש להגיד. אחיזת כביש נהדרת לצד מכות קטנות מכל תלאי או סדק בכביש, הם לא החבילה המושלמת בדרך לחוגים ולקניות. ממתק לנהג ומטרד למי שרק רוצה להגיע ממקום למקום בנוחות ופינוק. לגבי הילדים מאחורה? זה כבר אינדיבידואלי- שלי לא הפסיקו לצחוק כל הדרך. שווה 218,000 ₪? כן כרכב ספורטיבי מהנה, לא כרכב משפחתי עם ביצועים מפרקי זוגיות. אם הילדים כבר גדולים ויכולים לנהוג, אז אל תניחו להם את הפיתוי הזה מתחת לבית. מכונית לחובבי נהיגה בוגרים, עם משמעת עצמית.

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page