top of page
קצת על אורן קוזלובסקי
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

מרצדס E-class, העתיד האוטונומי מטריד אותי

אתמול, באולם התצוגה המפואר של מרצדס בהרצליה פיתוח, הושקה בארץ ה- E-Class החדשה. מכונית הסלון החדשה שקובעת סטנדרטים חדשים בתחום הטכנולוגיה, הבטיחות והנהיגה האוטונומית. המכונית החדשה משקפת את האסטרטגיה של מרצדס לשילוב יכולות אוטונומיות שהן פסגת הטכנולוגיה, בכלי רכב שעדיין מאפשר ללקוח לאחוז בהגה. תמיד אהבתי את הפרשנות של מרצדס ליוקרה וחדשנות, אבל הפעם אני ישבתי מעט מוטרד. אני כנראה טכנופוב מיושן, אבל העתיד כבר כאן- והוא מפחיד אותי.

אני בוחר להתעלם לרגע מהמחיר, מביצועי המנוע, מהנוחות ואפילו מהעיצוב הזורם והיוקרתי שאף אחד לא יכול לטעות בו. הפעם, הופצצנו ביכולות טכנולוגיות מעוררות התפעלות. כאלו שכולם מדברים עליהם כבר עשור וחצי, אבל מרצדס העמידה במרכז אולם התצוגה. מילת המפתח "מוח" שקפצה מתוך הפרזנטציה, לא יצאה לי מהראש.


64 גווני תאורת אווירה בפנים הרכב, פתחו את תצוגת היכולת. אני יכול להתרשם, להתרגש ואפילו לדמיין את עצמי מופתע לגלות גוון חדש שמתאים לנעליים של אשתי או לאווירה הכללית שאני נמצא בה. זה הזכיר לי את ההתלהבות מיכולות המסאז' של מושבי הדגמים ברמת הגימור אוונגרד, בעבר הלא רחוק. סוף שבוע של נהיגה והרפיה, מאוד הרשימו אותי, את חברי ואפילו את הקוראים במגזין כרומו יוקרתי. אני כבר מתגעגע לימים של פעם.

אני "סאקר" של גאדג'טים שקל להרשים אותו והקדמה מאוד מפתיעה ביכולותיה. High-resolution MULTIBEAM LED headlamps, יחידת תאורת LED מרכזית בת 84 נקודות, לראות מקסימלית, שמתאימה באופן מדויק את מנח התאורה לתוואי הכביש ומונעת סנוור. להאיר את הכביש למרחק אדיר ולהציפו באור בהיר וכל זאת מבלי שהנהג ממול יסונוור, זה פלא חיובי מאוד. יחידת תאורה סופר מתוחכמת, עם מטריצת LED יותר חכמה ממני, בהחלט תורמת לבטיחות של כולם ולחוסר הביטחון שפיתחתי בשנה האחרונה.


המרצדס E-Class החדשה מאגדת בתוכה את מכלול מערכות הנהיגה האוטונומיות ומערכות הסיוע המתקדמות ביותר בעולם לנהיגה בטוחה נכון לימים אלו. בקרת השיוט האוטונומית מסוגלת לשמור מרחק מהמכונית שלפניה, לעקוב אחריה ולבצע בלימת חירום גם במהירות של 250 קמ"ש ללא התערבות הנהג. המחשב העצמתי מסוגל לעבור בין נתיבים בצורה אוטונומית, לאותת ולשמור על היגוי בפניות. היצרן הגרמני, אומנם מאפשר לנהג לאחוז בהגה ולחוות את תחושת הנהיגה, אבל דואג ושומר עליו שלא יפגע.

הגרסה העדכנית והמתוחכמת של מערכת ה- Pre-Safe ב- E-Class החדשה, מזהה מראש מצבי תאונה בלתי נמנעים ומכינה את נוסעי הרכב להפחתת עוצמת הפגיעה. השמעת התראה, שינוי זווית המושבים, הצמדת הנוסעים ע"י מתיחת חגורת הבטיחות, הרחקה מהירה של המושבים מאזור הפגיעה וביטול רעשים שעלולים לפגוע בשמיעה, הם חלק מתפיסת הבטיחות האקטיבית של היצרן.


מערכות טכנולוגיות נוספות המגיעות במכונית הסלון היוקרתית, יודעת לזהות הולכי רגל, להזהיר את הנהג מפני התנגשות עתידית ולבצע בלימת חירום בעת הצורך. מערכת נוספת, לסיוע בהיגוי בעת התחמקות ממכשול, עובדת בסנכרון עם מערכת הבלימה האוטונומית ויודעת לשמור על היציבות בתמרונים התחמקויות. מצלמות ומערכות רדאר, מסוגלות לזהות כלי רכב חוצים עוד לפני שאלו הגיעו לטווח שדה הראיה של הנהג ולקבל החלטות קריטיות הרבה לפניו.


אני יודע שאלו הן תכונות טובות ומצילות חיים. אבל מכונית חכמה ממני, שמקבלת החלטות לפני ומבצעת אותן בלעדי, לא מתיישבת עם מה שאני מסוגל לקבל. בני הקטן, לו סיפרתי על המכונית, דווקא קיבל את הדברים בשלוות נפש ואף הוסיף רעיונות לפתרונות עתידיים. הוא גרם לי להרגיש כל כך מבוגר ומיושן...


התקדמות המהירה של מחשבי המכונית (כמו זו של הטלפונים החכמים), תוסיף להפתיע בשנתיים הקרובות. ככל שתתקדם היכולת האוטונומית והרגולציה תאפשר למכוניות להחליף אותנו הנהגים, תשתנה גם צורת הנסיעה שלנו. כבר ישבתי מאחורי הגה של מכונית שנוסעת לבד, במגרש סגור. אבל אתמול ראיתי את העתיד במכונית שבאמת נמכרת לציבור. זה עובד, זה יפה וזה מאוד מטריד אותי!

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page